Hva er vel ikke deiligere enn en lettbeint romantisk komedie nå rett før jul, attpåtil en med hjertet på riktig plass?
Vilma Veierød er en 35 år gammel lærer som fremstår både stiv, gammeldags, grå og kjedelig. Ikke vil hun være venn med arbeidskolleger. Hun bruker ikke sosiale medier og har totalt bakterie- og sykdomsangst. Og ikke takler hun kroppskontakt eller tanken på særlig mye mer enn å være helt alene i livet.
Presten, patologen og den mystiske faren
En dag like før jul skal imidlertid Vilmas hverdag forandre seg markant. Når presten Ivar (Tobias Santelmann) og patologen Robert (Ole Christoffer Ertvaag) dukker opp på døren med dødsbudskapet om Vilmas far, forstår Vilma lite og ingenting. Hun har da ingen far? I hvert fall ikke som hun vet om?
Charlotte Blom står fra før av bak flere romcoms og komedier. Hennes Staying Alive fra 2015 og Dianas bryllup (2020), samt ikke minst suksessen i tv-serien Pørni, vitner om både erfaring og et godt håndlag om både genre og stemninger. Og… etter en litt stiv og genre-klein førstedel, går liksom både karakterer og historien seg mer og mer varm i hennes nyeste film.
Ikke bare synes Vilma at presten Ivar er kjekk og litt spennende, men også den først plagsomme patologen Robert skal vise seg å være både hyggelig og hjertevarm. Litt etter litt myker selv Vilma opp, etter det som skal vise seg å være en strikt og litt vanskelig oppvekst. Samtidig etterlot hennes avdøde far et tykt brev hvor han forteller mye om hva som skjedde mellom ham og moren hennes, før de begge døde.
Grå mus, dialekt og tics
Og det er i denne narrative utviklingen av historien at filmen blir mer og mer sjarmerende, hjertevarm og rørende. Dette er en genre det er svært lett å trå i klisjésalaten, noe mange gjør rett som det er. Regissør Blom skyr ikke akkurat genremarkørene nevneverdig selv, og enkelte grep gjentas litt for mange ganger til å treffe blink, men hun overdriver eller misbruker dem ikke direkte heller, noe som gjør Tre menn til Vilma stort sett både velbalansert og fin.
Kjersti Dalseide i tittelrollen som Vilma er fin og troverdig som den firkanta og grå musa Vilma lenge er. Samtidig blir det noe litt filmdialog-stivt over henne, mye grunnet den supernorske bokmåls- og Oslo-dialekten. Da myknes ting bedre opp med enkelte av birollene, som rogalendingen Ole Christoffer Ertvaag i rollen som Robert, en tourettes- og tics-slitende underdog som blir mer og mer sjarmerende utover i historien.
Også unge Metin Niazi er et sjarmtroll som Vilmas ustyrlige pianoelev, Amdi. Henriette Steenstrup nagler dessuten som vanlig rollen som jovial og livsnytende sidekick, noe som jo er Vilmas rake motsetning, men derfor også kanskje akkurat hva hun trenger i livet.
Velbalansert og lun romcom
Som genrefilm tikker med andre ord Tre menn til Vilma godt av de fleste velfungerende ingrediensene i en førjuls-romcom. Den kunne selvsagt spritet opp ting både her og der og slik blitt markant villere og sprøere. Dette gjelder spesielt i manus og timing i skuespill.
Når filmen mot slutten likevel ikke blir en gjespende opplevelse av for mye “sett det før”, er det mye fordi Blom klarer å gi narrativet en herlig oppadgående nerve og emosjonell topp, akkurat hvor det trengs på en forløsende måte til slutt.
Filmen sprenger ingen nye filmatiske opplevelser, men det føles alltid godt å forsvinne ned en slik vei når man ser film, enten det er fordi man ser at også andre har utfordringer i livet, eller fordi det bare er godt å få et avbrekk i førjulsstyret. Den skal også ha pluss for fine og gode mannsportretter - altså at mennene ikke fremstilles som skurker. Vilma selv er dessuten noe så befriende som en problematisert kvinnekarakter. Tre menn til Vilma er en sånn feelgoodfilm som minner oss på å leve livet, spesielt når man kanskje trenger det som mest.
.........................................................................................................................................................................................
Regissør: Charlotte Blom
Skuespillere: Kjersti Dalseide, Ole Christoffer Ertvåg, Tobias Santelmann, Henriette Steenstrup, Metin Niazi
Sjanger: Drama / Komedie / Romantikk
Lengde: 1 time, 33 min
Nasjonalitet: Norge
Distributør: Nordisk Film Distribusjon
Premiere: 08.11.2024
........................................................................................................................................................................................
Yorumlar