Dans, trans, mørke og sang!
Rita Mora Castro, en frustrert og underbetalt advokat fra Mexico, får livet snudd komplett på hodet da hun uventet kontaktes av den fryktede kartell-sjefen Juan «Manitas» Del Monte. Han tilbyr stygge mengder penger hvis hun er villig til å gjennomføre et livsviktig oppdrag for ham: Hun må finne en kirurg som kan hjelpe ham å realisere sin dypeste drøm – å bli kvinne og starte et
nytt liv.
Rita (Zoe Saldãna) har knapt noe valg. Manitas (Karla Sofia Gascón) gjør det klart at «å høre oppdraget er å akseptere det,» og Rita selv er fanget i en tilværelse hun desperat ønsker å bryte ut av. Etter litt research og en reise som tar henne gjennom Bangkok og Tel Aviv, finner hun en fremragende kirurg som er villig til å gjennomføre kjønnsoperasjonen. I mellomtiden lever Manitas’ kone Jessi (Selena Gomez) og deres to barn i uvitenhet om hva som er i ferd med å skje.
Før Manitas kan «fake» sin egen død, må Rita hjelpe til med å flytte Jessi og barna fra Mexico til Sveits, for å beskytte dem mot mulige represalier fra andre karteller. Jessi er alt annet enn fornøyd med den brå og uprovoserte flyttingen, og blir fullstendig knust når hun får beskjed om Manitas' død – tilsynelatende drept av et rivaliserende kartell.

Emilia Pérez er intet mindre enn et franskprodusert, spanskspråklig musikalsk komedie-krimdrama fra 2024 (la den setningen synke inn). Filmen er skrevet og regissert av Jaques Audiard, den kritikerroste filmskaperen bak A Prophet (2009), Dheepan (2015) og The Sisters Brothers (2018). Historien er basert på Audiards opera-libretto med samme navn, som igjen er inspirert av Boris Razons roman Écoute.
Rita lever et bekymringsløst liv som nyrik, mens Manitas, etter en vellykket operasjon, gjenoppstår som Emilia Pérez og omfavner sin nye tilværelse som kvinne. Fire år senere møtes de tilfeldig på et middagsselskap i London – eller kanskje ikke så tilfeldig likevel. Rita kjenner henne først ikke igjen, men får panikk når det går opp for henne at Emilia har oppsøkt henne med vilje. Har den tidligere kartellsjefen kommet for å utslette det siste sporet av fortiden? Det viser seg imidlertid at Emilia har et helt annet motiv: hun trenger Ritas hjelp til å gjenforenes med sine barn.

Tilbake i Mexico flytter Jessi og barna inn hos Emilia, som presenterer seg som Manitas' søster og barnas tante. Emilia er overveldet av glede over å være gjenforent med familien, men Jessi er mer skeptisk. Hun bærer på en hemmelighet: I årevis har hun hatt en affære med Manitas' tidligere sicario, Gustavo (Édgar Ramírez). Nå ser hun sitt snitt til å forfølge forholdet åpenlyst, fortsatt uvitende om at Emilia faktisk er Manitas.
Emilia ønsker å gjøre opp for sin mørke fortid og grunnlegger en veldedig organisasjon dedikert til å oppklare de utallige kartellrelaterte forsvinningene i Mexico – mange av dem forårsaket av hennes eget tidligere kartell. Med Rita som sin uunnværlige partner kjemper Emilia for å gjenforene familier med sine forsvunne (og ofte avdøde) kjære, samtidig som hun arbeider for rettighetene til kvinner som har lidd under kartellenes brutale herredømme. Gjennom sitt arbeid søker Emilia ikke bare forsoning, men også en mulighet til å bygge en bedre fremtid for andre.

Kan den tilsynelatende idyllen vare? Mørke skygger fra både Emilia/Manitas fortid og psyke kommer omsider til overflaten. Vil dette musikalske komedie-krimdramaet avsluttes med en triumferende finale fylt med sang og dans, eller vil det hele ende i mørke og tragedie, hvor fortidens synder viser seg umulige å unnslippe?
Emilia Pérez hadde verdenspremiere på Cannes Film Festival 2024 i mai, hvor den vant Jury-prisen og prisen for beste kvinnelige skuespillerensemble. Filmen var også en av de mest omtalte ved årets Golden Globe Awards, med ti nominasjoner og nest flest stemmer totalt. I tillegg markerte Karla Sofia Gascón en historisk milepæl som den første transkvinnen nominert til Beste Skuespillerinne i kategorien Spillefilm – Musikal eller Komedie.
Siden premieren har filmen tiltrukket seg betydelig medieoppmerksomhet, med ros for skuespillet, musikken, Jacques Audiards regi og den sterke kvinnelige casten. Samtidig har filmen også vært gjenstand for betydelig internasjonal kritikk. I Mexico, hvor handlingen finner sted, ble filmen dårlig mottatt for sin fremstilling av meksikansk kultur, som mange mener er preget av stereotype skildringer og svakt skrevne spanske dialoger. Filmen har også blitt kritisert for sin behandling av Emilias overgang fra mann til kvinne, som flere hevder mangler nyanser og autentisitet i sin fremstilling av en kompleks prosess.

Filmens største styrke ligger i det solide skuespiller-ensemblet, og det er forståelig hvorfor de vant prisen for beste skuespiller-ensemble:
Zoe Saldãna leverer en overbevisende tolkning som den opportunistiske advokaten Rita Mora Castro, en kvinne som må balansere på en knivsegg mens hun navigerer komplekse og potensielt livsfarlige relasjoner i sitt samarbeid med kartellsjefen. Ikke bare briljerer hun skuespillmessig, men hun imponerer også med sine ferdigheter innen både sang og dans.
Karla Sofia Gascón gjør en aldeles utmerket jobb i rollen som kartell-sjefen. Hun leverer godt både som den røffe, mer maskuline Manitas, og som den mer yndige Emilia. Den underliggende farlige og mørke i personligheten hennes ulmer alltid under overflaten, samtidig som hun klatrer å uttrykke varme og kjærlighet overfor barna, samt sorgen og smerten over sin fortid og sine egne handlinger.
Svakest av de tre er rollen til Selena Gomez, som likevel gjør en god jobb som Jessi, Manitas forsmådde kone. Hun formidler godt karakterens frustrasjon, sinne og sorg over å bli tvunget i eksil og overbevist om ektemannens tilsynelatende død, før hun «fanges» i Emilias favn.

Emilia Pérez er et friskt pust i musikalsjangeren – en sjanger jeg ikke nødvendigvis er en stor tilhenger av – men filmen har likevel en tidløs, klassisk-tragisk kvalitet som gjør den svært engasjerende. Det ligger noe herlig gammeldags og «Bonnie and Clyde-aktig» i dens kombinasjon av drama, romantikk og kriminalitet, og denne balansen fungerer overraskende godt.
Emilias «redemption arc» er en av filmens mest fascinerende elementer, der vi ser henne forsøke å gjøre opp for fortidens synder mens spenningen bygges rundt hennes forsøk på å skape en ny identitet. Samtidig ulmer den farlige kartellsjefen rett under overflaten, en dualiteten som gir karakteren dybde og gjør henne både sympatisk og uforutsigbar. Kan man noensinne helt unnslippe den man er på innsiden?
Får du økt puls ved tanken på krimdrama og er over gjennomsnittlig glad i sang og dans? Kan de friste med en prisvinnende film som mikser flere sjangre og forteller en historie som både føles ny og klassisk på samme tid? Da er Emilia Pérez en film du burde se!

Regissør: Jacques Audiard
Skuespillere: Zoe Saldãna, Karla Sofia Gascón, Selena Gomez, Adriana Paz, Édgar Ramírez
Sjanger: Musikal/Krim/Komedie/Drama
Premiere: 31. Januar 2025 (Kino)
Kommentarer